Makalah KFC


Makalah KFC

BAB I PENDAHULUAN

A. Latar Belakang

KFC sendiri singkatan dari Kentucky fried chicken. KFC adalah merek dagang waralaba dari Yumi Brands, Inc yang bermaskas di Amerika Serikat dan didirikan oleh Col. Harland Sanders. KFC tidak jarang kali berkembang dan familiar dengan ayam gorengnya yang disajikan dalam bucket. Terlebih Dari tahun ke tahun KFC selalu menyerahkan produk-produknya yang lebih kreatif sampai-sampai konsumennya pun semakin banyak. KFC Indonesia kesatu didirikan semenjak bulan Oktober 1979 di Jalan Melawai Jakarta serta pemegang hak waralaba tunggal KFC yaitu PT. Fastfood Indonesia Tbk. Kentucky fried chicken atau yang biasa dinamakan KFC telah dikenal masyarakat di dunia. Hampir seluruh orang di Indonesia pernah mampir di gerai ayam goreng tersebut, bahkan barangkali sudah hafal rasanya untuk mereka yang paling gemar dan kegemaran menyantap sajian tersebut.

Ternyata ayam goreng produk KFC ini mempunyai sejarah panjang sampai-sampai menjadi di antara resep kesenangan masyarakat dunia. Selaintersebut unit restoran kentucky fried chicken menjadi di antara penguasa pangsa pasar dengan menguasai 40% pangsa untuk kelompok junk food restoran. Brand KFC memang sangat tak asing di telinga orang Indonesia,sebab kecenderungan orang Indonesia yang sangat kegemaran mengkonsumsidi antara jenis junk food ini. Seringkali tidak sedikit orang dari anak kecil sampai orang dewasa menyinggung brand KFC, sebetulnya singkatan KFC ini memang menunjuk eksklusif pada kentucky fried chicken atau telah menjadi istilah umum guna jenis makanan junk food.

Makalah KFC
BAB II
PEMBAHASAN

A. KFC

Resip rahsia Kolonel adalahsalah satu daripada rahsia perniagaan Louisville yang sangat ketat disimpan, dengan salinan-salinan separa tersimpan di sejumlah tempat yang beda sebagai sokongan. Dua pembekal perasa dipakai dan masing-masing mereka melulu membekalkan sebahagian resipi itu, dan mereka tidak memahami satu sama lain. Presiden syarikatpun tidak tahu bakal senarai bahan-bahan, dan sejumlah orang yang mengetahuinya dibutuhkan menandatangani perjanjian kerahsiaan yang ketat. Satu analisis kimia yang ditunjukkan oleh penulis William Poundstone mendedahkan sebahagian daripada bahan-bahan utama: garam, lada hitam yang kisar, tepung gandum, dan monosodium glutamat. KFC menuduh bahawa resipi Kolonel Sander berisii sebelas herba dan rempah rahsia.

Di samping daripada ayam goreng, KFC pun menyajikan hidangan sampinganlaksana salad kubis, beragam makanan menurut kentang (termasuknya kentang jejari, kentang sendal, dan kentang putar dengan kuah), jagung pada batang dan biskut. KFC pun menghidangkan entree yang lain laksana Ayam Bertih Jagung, Ketul Ayam, hamburger, rusuk babi dan beragam jenis pembasuh mulut - walaupun bukan semuanya didapati di masing-masing tempat, terutama dalam kawasan-kawasan di luar Amerika Syarikat. Sesebahagian hidangan sampingan ialah unik dan melulu didapati di area yang tertentu.

BAB III
KESIMPULAN

KFC (Kentucky Fried Chicken) ialah restoran rantai terbesar di dunia (chain of fried chicken fast food restaurants). KFC pun menyajikan hidangan sampingan laksana salad kubis, beragam makanan menurut kentang (termasuknya kentang jejari, kentang sendal, dan kentang putar dengan kuah), jagung pada batang dan biskut.

Daftar Pustaka

Subscribe to receive free email updates:

1 Response to "Makalah KFC"